Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

INFORMACE » Cykloporadna » Výběr jízdního kola
Jak vybrat jízdní kolo?

Jak vybrat jízdní kolo?

Než koupíme  jízdní kolo je potřeba si  dobře rozmyslet,  k čemu nám bude sloužit a kde budeme jízdní kolo používat.

Rozdělení jízdních kol podle způsobu použití:

Horská kola (MTB)

Horská kola jsou svojí konstrukcí určená do terénu a to jak do lehkého, tak i do těžkého. Výběr kola záleží na mnoha faktorech – je třeba si říct kde budu kolo používat, jaký  čas strávím  na kole. Tyto faktory jsou velmi důležité pro výběr kvality technického vybavení kola. Pro jízdu v lehčím terénu postačí model se základní technickou specifikací a naopak pro náročný terén je dobré vybrat kolo s výbavou pro náročný terén, kde budou jednotlivé komponenty hodně zatěžovány.  Tomu odpovídají i cenové kategorie.  Horské kolo je možno použít i na silnici, ale pro svou konstrukci a typ používaných pneumatik není jízda na tomto povrchu tak efektivní jako u krosového kola.

Horská kola 29“

Novým trendem v horských kolech jsou tzv devětadvacítky. Jedná se o horská kola, která mají průměr kol 29“. Výhodou tohoto většího rozměru je jednak lepší úhel nájezdu na překážku, lepší stabilita, delší kontaktní plocha pláště a lepší setrvačnost. Velice žádaná jsou hlavně pro jezdce, kteří mají větší výšku postavy.

Horská kola 27,5"

Dalším novým trendem v horských kolech jsou 27,5".Jedná se o horská kola,která mají průměr kol 27,5" o proti 29" je kolo svižnější v členitém terénu.Kola jsou vhodná pro jezdce menší postavy.

 

Krosová kola

Krosová kola jsou určená jak do lehkého terénu,lesní cesty tak i pro silnice a cyklostezky. Pokud budete většinu času používat kolo na cyklostezkách, zpevněných cestách a na silnici, pak je výběr tohoto kola zcela na místě.  Konstrukce těchto kol je přizpůsobena pohodlnému posedu jezdce. Tato kategorie kol je poslední dobou hodně vyhledávána a výborně se hodí pro cykloturistiku.

Trekingová a městská kola

Tato kola jsou určena hlavně pro silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Trekongové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako dopravní prostředek. V současné době také velmi vyhledávaná kategorie kol pro svoji pohodlnost a praktičnost

Silniční kola

Silniční kola jsou určena pro jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. Tato kola nejsou určena do žádného terénu. Vyznačují se nízkou váhou a lze na nich jezdit  velmi vysokou rychlostí.

BMX a freestyle kola

Kola určená pro využití buď na uzavřených okruzích a nebo zpevněných uzavřených prostorách určených pro tento druh kola. V žádném případě není vhodné využívat tato kola k jízdě na delší vzdálenosti.

Celoodpružená kola

Stále populárnější typ kol. S velmi vyspělými technologiemi lze i z těchto kol určených hlavně pro sjezdy a velmi náročný terén udělat z trochou nadsázky univerzální jízdní kolo. Kola se vyznačují odpruženou vidlicí a odpruženou zadní stavbou, takže tento typ kola účinně tlumí všechny rázy v těžším terénu. Tlumící jednotky se na většíně kvalitních celoodpružených kol již dají vypínat, takže z celoodpruženého kola ze udělat i pevný MTB bike

Dámská kola

Dámská kola se vyznačují hlavně speciální geometrií, která je kratší a je tedy přizpůsobena pro ženy a dívky. Tato kola jsou určená pro sportovně orientované cyklistky. Kromě parametrů sledujících požadavky něžného pohlaví se vyznačují i specifickým designem, který sleduje aktuální módní rendy.

Výběr velikosti kola:

Velikostí (výškou) rámu se rozumí vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky rámu. Velikost se udává zpravidla v palcích (1 palec = 2,54 cm). Velikosti rámů se mohou nepatrně odlišovat dle značky kola nebo konstrukce rámů

 

I. URČENÍ VELIKOSTI RÁMU PODLE VÝŠKY POSTAVY:

Výška postavy (cm) Horská kola (palce) Crossová kola (palce) Silniční kola (cm)
150 až 155 15 – 16" 16" 50 – 52
155 až 160 16" 16" 52
160 až 165 16 – 17" 17" 52
166 až 170 17 – 18" 17 – 18" 52 – 54
171 až 175 18 – 19" 18 – 19" 54 – 56
176 až 180 19 – 20" 19 – 20" 56 – 58
181 až 185 20 – 21" 20 – 21" 58 – 60
185 až 190 21 – 22" 21 – 22" 60
190 až 200 22 – 23" 22 – 23" 62

 

II. URČENÍ VELIKOSTI RÁMU PODLE DÉLKY DOLNÍCH KONČETIN:

Velikost rámu je dána délkou sedlové trubky, od níž se odvozují ostatní rozměry rámu. Tato velikost se označuje jako „střed-střed“. Všeobecné doporučení je, že velikost rámu horského kola se volí tak, aby cyklista stojící obkročmo nad kolem měl horní (vodorovnou) rámovou trubku asi 5 cm od rozkroku. Doporučené velikosti rámů jsou v následující tabulce, pro orientaci je zařazena i výška postavy.

Výška postavy (cm) Délka nohy (cm) Velikost rámu
  sportovní použití rekreační použití
  (cm) (palce) (cm) (palce)
161 72 40 15,7 42 16,5
165 75 42 16,5 44 17,3
169 79 44 17,3 46 18,1
173 82 46 18,1 48 18,9
179 87 48 18,9 50 19,7
183 89 50 19,7 52 20,5
187 92 52 20,5 54 21,3
193 96 54 21,3 56 22,0

 

III. DĚTSKÁ KOLA

Průměr kola v palcích Výška dítěte v centimetrech
12" < 100
14" 95 – 105
16" 100 – 115
18" 110 – 120
20" 115 – 130
24" 125 – 150

Rozdělení rámů

  • Pánské
  • Dámské

Pro ženy neplatí, že musí mít vždy dámský rám. Zejména cyklistky, které jsou sportovně založeny často volí pánskou variantu i vzhledem k jejích pevnější konstrukci.

Nastavení posedu

Správný posed na kole

Správný posed a nastavení je jedním z velmi důležitých parametrů jak si jízdu na kole co nejvíce užít a přitom si například neničit záda. Správný posed vám pomůže podávat také podsatně lepší výkony na kole.

Sedlo vodorovně

Nastavení sedla má být vodorovně. Pokud budete mít například sedlo nastavené špičkou dolů, pak budou trpět ruce , záda i břišní svaly.Někteří závodníci sice sedlo montují nepatrně špičkou dolů, ale to je opravdu specifikum závodníků, kteří na kole tráví většinu svého času a je dost závislé na typu sedla.

Jak vysoko sedlo?

Nastavení výšky sedla se řídí tímto způsobem. Sednete si na kolo a jednu z klik na převodníku dáte do polohy dolů. Na pedál položíte nohu.  Noha pod kolenem  při správném nastavení nesmí být ani natažená, ani moc skrčená.  Pokud jste příliš vysoký jezdec, pak je vhodné například 29“ kolo a nebo vytáhnout sedlovku z rámu tak, aby byl posed nastaven správně. Pak je potřeba ale hlídat značku na sedlovce, která ukazuje maximální možné vysunutí sedlovky tak, aby nedošlo k poškození rámu.

Poloha chodidla na pedálu

Správná poloha nohy na pedále je taková, že musí být rovnoběžně s klikou. Pokud tomu tak nebude, pak budete třeba šlapat koleny  od sebe. Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu.

Nastavení řidítek

Polohu řidítek nastavíme tak, že po nasednutí na kolo položíme ruce na řidítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Nastavení brzdových pák by mělo být tak, že se budou lehce dotýkat spodní části prstů.

Správná poloha výšky řidítek k sedlu je hodně o individuálním nastavení a lze je dobře nastavit po několika vyjížďkách tak, aby se nám na kole pohodlně jelo. Pokud budeme chtít sportovní nastavení, pak budou řidítka níž, pokud budeme chtít jízdu komfortní a turistickou, pak řidítka mohou být trochu výš. 

Něco na závěr

Závěrem lze říct, že nejlepší nastavení poznáte až v praxi. Pokud jste ale doposud měli nějaké kolo a vyhovovalo Vám jeho nastavení, pak je dobré si změřit hodnoty na starém kole a podle nich vybrat a i upravit Vaše nové kolo

Přejeme Vám mnoho šťastných a spokojených kilometrů v sedle Vašeho nového stroje.